Utvecklingsbedömningen klar

Var på återbesök hos sjukgymnasten/pt imorse. Allt såg bra ut, jag fick några fler övningar och lite tips på dom förra. Ska tillbaka redan nästa vecka så det blir till att hårdträna, så att det hinner bli några resultat tills dess. Jag som hade tänkt trappa ner på den träningen och försöka köra mer hemma, men, men. Det gäller väl att passa på medans jag har högkostnadskort att fixa till axeln. Jag har ju gått med detta i över 10 år så...

Var även på ett möte med psykologen som gjort lillasysters utvecklingsbedömning nr 2. Den första visade att hon låg efter på utvecklingen, på i stort sett alla plan. Hon var sen med talet, motoriken, både fin och grov, ja allt kan man säga. Då fick vi gå till logoped, vilket inte hjälpte alls, kolla hörseln på öra-näsa-hals och vänta... Nu denna gång så är resultatet nästan detsamma. Hon ligger efter i utvecklingen, motorisk (är lite "klumpig" och stel), men vissa saker är hon jätteduktig på, tex förståelse, och hon kämpar och ger inte upp (åtminstone när hon är intresserad). Men spåket ligger hon långt efter, hon har ett uttal som är lite efter, inte mycket men ändå, men hon pratar för lite, kan inte återberätta saker eller prata målande. Vi ska nu till logopeden, igen, som ska försöka locka fram detta hos lillasyster. Sen så ska vi göra ännu en utredning innan skolstart (förskoleklass) och se hur hon ligger till. Det känns bra, så har jag några månader på mig att slåss för att hon ska få extra hjälp, ifall att det behövs. Nu kan vi inte göra så mycket mer, försöka få henne att röra på sig, kanske vara med i någon barngympa eller så, läsa böcker (vilket vi gör, men det är sällan hon har "tid" att lyssna), försöka få henne att berätta om olika saker, vilket inte är lätt. Kämpa på helt enkelt

Psykologen tyckte iaf att lillasyster är helt underbar, har en stark personlighet, som är svår att inte tycka om. Det känns kul att höra, det värmer mammas hjärta. För trots allt, så är hon min älskade lilla tjej!

Kommentarer
Postat av: Marie

Hej Karolina

Hamnade här via Facebook och läste om Märta. Hur gammal är hon? Hoppas att ni får bra tips och stöd hur ni kan stötta henne annars kan det ju lätt kännas alltför trevande som förälder. Jag har förstås träffat många barn som varit sena i utvecklingen. För inte så länge sen hade jag en elev i åk 1 som enligt utveckingsbedömning när hon var 5 år låg efter i utvecklingen i allt. Men när jag träffade henne i åk 1 märktes nästan inget av det och redan i slutet av åk 1 skulle man aldrig kunna gissa att hon haft sådana svårigheter tidigare som hon haft. Framsteg kan gå fort! Men viktigast är ju förstås att få harmoni i den man är och i sin vardag! Kram och sköt om er!

2009-06-10 @ 22:49:52
Postat av: Emma

Håller med psykologen rörande Märtas starka personlighet, hon är en superhärlig tjej!!! Lycka till men er träning!!

2009-06-11 @ 13:00:37
Postat av: Anonym

Hoppas ni får det stöd och den hjälp ni behöver för lillan. Sedan så tror jag att hon kommer ikapp fortare än man anar, alla barn är olika och en del är tidiga i utveckligen och en del senare men det brukar jämna ut sig så småningom.=)

Vi måste ses i sommar, det har varit dåligt med det...=/ Vi hörs!

2009-06-11 @ 18:20:02
Postat av: sofia

det var jag som skrev det ovan, missade att sätta dit namnet...Hihi

Ha det bra!

2009-06-11 @ 18:21:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback