Kyrkoskatten

Jag förstår inte dom som väljer att gå ur kyrkan, men ändå vill ha kyrkan kvar.

Te.x finns det dom som har gått ur kyrkan, dom anser sig aldrig gå i kyrkan, använder sig inte av de "tjänster" som kyrkan erbjuder mm. Men som ändå vill ha en kyrklig begravning och som gladeligen berättat att man ändå kan få begravs, men man får betala för det. Om alla tänker likadant skulle kyrkan få betydligt mindre pengar, fler kyrkor skulle stängas och vem vet, skulle alla få begravas där som vi har det idag? Ja, jag har faktist svårt att förstå dom, men alla gör vi ju våra egna val och respekterar det.

Men så har vi dom som riktigt irriterar mig. Dom som väljer att inte betala kyrkoskatten, men som ändå utnyttjar kyrkans aktiviteter. Körer, barngrupper, familjesamlingar, vissa gudstjänster osv. Hur tänker man då? Man vill inte vara med och betala kalaset, men gärna vara med när det passar en själv. Det är ju verkligen att äta kakan och ändå har den kvar. Det skulle ju verkligen inte gå att alla tänkte så. Jag kan verkligen inte förstå hur man tänker och har nästan svårt att respektera deras val. Ok fine, betala inte skatten, men använd dig inte av deras tjänser då, oavsett om det är du eller ditt barn som medverkar.  Så tycker jag!

Som ni säkert förstår betalar vi båda här kyrkoskatten, kanske inte alltid ett så ekonomiskt val, men jag har valt det, eftersom att vi har barn som är nyfikna på kyrkan och vill få bibeln när man är 4, som vill vara med i barntimmen, jag och sambon vill nån vacker dag gifta oss i kyrkan, vi har valt att döpa barnen i kyrkan och en dag, fast det är många år tills dess, så ska vi begravas i kyrkan. Så om jag dessutom bidrar till att några gamlingar får besök av diakonissan, att byns ungdomar kan träffas och umgås eller nått annat i kyrkans regi, så varsågod. Det bjuder jag på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback