Familjeutflykt i lingonskogen

Igår var det äntligen väder för att ta sig i kragen och plocka lingon. Lillasyster fick stanna och sova hos farfars, men vi övriga i familjen tog på oss stövlar och packade fikaväskan och gav oss ut. Ca 30 l fick vi med oss hem. Åh, så skönt det är att vara ute i skogen, massor med frisk luft och särksilt så här på hösten med alla färgerna. Jag passade på att plocka mig en höstkorg jag använd i undervisningen idag, med svamp, olika löv, rönnbärskvist och lingon och ris. Det var mkt uppskattat av eleverna. Men sen är det ju rensningen av lingon som är kvar när man kommer hem. Gjorde  en tredjedel igår så ikväll är det bara att fortsätta...

Men vilken överaskning vi fick oss: det var rätt lång att gå till lingonstället, och väl där var det en del gropar och massor med stubbar att klättra över. Men aldrig någonsin klagade storasyter. Kämpade på och klättrade men satte sig bara för att vila när det blev jobbigt. Hon håller verkligen på att bli STOR! Vi var övertygade om att lite gnäll och tjat skulle komma i alla fall, men ack vad fel vi hade.

Fotvärken är det bättre med, trots att jag vandrade i osköna stövlar, men jag funerar fortfarande på skor utan klack nästa helg. Lördagskvällen tillbringade vi i goda vänners sällskap med jättegod hemmagjord pizza och trevligt sällskap. Trots att fredagskvällen blev sen, så kände jag mig rätt pigg på lördagskvällen. Annat var det söndagkväll, efter en dag ute i skogen. Det tar på krafterna. Men nu är det måndag och ny arbetsvecka, så det är bara att köra på...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback