Domen har kommit

Idag har resultatet på lillasysters utvärdering kommit. Många i vår närhet tror att vi tycker att det är hemskt, att vi tror att det är nått fel på henne. För aldrig har så många sagt till oss att det inte är nått fel på henne, att hon är duktig på massa olika saker. Men jag  har inte haft såna tankar, utan jag har sett och vetat att hon är sen i utvecklingen och att hon är en speciell liten tjej. Men jag älskar henne över allt annat för det, det är ju bara som hon är som person.

Men resultatet visade ändå lite sämre än vad jag trodde. Det var flera delar i det här testet, 3-4 tror jag. På alla delarna var hon under på motoriken, grovmotoriken alltså. Och det beror inte bara på att hon var sen på att gå, där gjorde hon allt man skulle, typ springa och gå baklänges. Men gå i trappor, hon kryper bara, ta sig upp för höga stolar, och alla soffor, det klarar hon inte. Däremot på alla delarna som gällde finmotoriken, öga-hand, var hon inom ramen, fast jag trodde nog att hon skulle ligga högt där, men på en del låg hon lågt, men inom ramen och dom andra på normal. Talet låg hon långt under och det är väl det som gör mig lite orolig. Det beror nog på att vi redan sett resultatet av vilken jobb det är att vara sen med det. Vi skulle i alla fall få en remiss till logopeden och få träna in tecken, så hon ska få tecken som stöd. Motoriken tror jag att vi ska försöka jobba med här hemma och även kanske be vår granne hjälpa till. Få förslag på vad vi kan träna för att få hennes kropp mer rörlig, för jag vet att hon är stel och styv. Men vilka delar är värst, vad är bäst börja med osv måste vi få hjälp med. Sen får vi väl uppmuntra henne till att klättra mer och överhuvud taget låta henne göra mer "farliga" saker. Typ som att lära henne klättra upp på vanliga stolar, gå i trappan istället för att krypa. Men hon är inte så lätt att lära om hon inte är på humör. Det är en bestämd ung dam vi har.

När hon är tre skulle vi göra om testet och se hur utveckligen har skett. Kanske ligger hon ännu mer efter då, kanske har hon kommit ikapp, det får tiden visa...

Kommentarer
Postat av: Sofia

Hej! Om ni vill få tecken som stöd så vet du vart jag finns! Antar att ni ska få hjälp med det men om ni undrar över ngt så finns jag här. E och W började tidigt med tecken och E använder det fortfarande, det funkar väldigt bra.

2007-12-19 @ 21:26:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback